021-88310051
سبد خرید
جستجو

» مطالب آموزشی » اخبار بانکداری الکترونیک » ارز دیجیتال یا بیت کوین چیست؟

ارز دیجیتال یا بیت کوین چیست؟ تمرکز بانک مرکزی برای تغییر در روند بانکداری الکترونیک با وجود ارز دیجیتال در بازارهای جهانی هنوز تصمیمات نظام بانکی کشور(بانک مرکزی) نسبت به این نوع ارز غیر خوشبینانه میباشد....

تعداد بازدید 14692

ارز دیجیتال (بیت کوین ) چیست؟

 

 

ارز دیجیتال یا  همان «بیت کوین» در سال ۲۰۰۸ میلادی متولد شد؛ مخترع آن که با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» معرفی می‌شود، با گذشت نزدیک به یک‌دهه از آغاز فعالیت ارزهای دیجیتال هنوز ناشناخته مانده است. مزیت این نوع ارز این‌ است‌ که تابع قوانین و استانداردهای بانک مرکزی هیچ کشوری نیست؛ هرچند طبیعی است همچون ارزهای کاغذی با نوسان قیمتی همراه باشد. به‌طور‌کلی ارزهای دیجیتال بر بستر شبکه جهانی اینترنت بین اشخاص مبادله می‌شود و هیچ بانک یا دولتی ناظر آن نیست..

 

از‌آنجا‌که حساب‌ها شفاف و تراکنش‌ها قابل‌ مشاهده تائید دیگران است، امکان تقلب ندارد؛ با این وجود معامله‌گران ارز دیجیتال ناشناس باقی می‌مانند و همین مزیت، سبب شده است بسیاری‌ از دولت‌ها با ماهیت آن مشکل داشته و ممنوعیت آن را صادر کنند. بانک مرکزی ایران نیز اقدام به بررسی ارزهای دیجیتال کرده است و قرار است حداکثر تا نیمه نخست امسال، سیاست‌های خود را در‌ این‌ زمینه به‌طور‌ رسمی اعلام کند.

با وجود تمامی تهدیدها و فرصت های ارز دیجیتال برای اقتصاد جهانی رقم زده است کارشناسان فناوری اطلاعات آن‌ را فرصتی فرا روی اقتصاد کشورمان می‌دانند که می‌توان با برنامه دقیق نهایت بهره‌برداری را از آن داشت.

دوم اردیبهشت ماه امسال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه ای اعلام کرد هرگونه به کارگیری ابزار ارز دیجیتال در همه مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است. طوریکه این اطلاعیه با واکنش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه شد.

آذری جهرمی هشتم اردیبهشت‌ماه به مصوبه اخیر بانک مرکزی پیرامون ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال اشاره کرد و گفت: «مصوبه بانک مرکزی به‌عنوان سیاستگذار اصلی پولی و مالی کشور در‌مورد ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین که به بانک‌ها و صرافی‌ها اعلام و استفاده از آنها را ممنوع کرده است، به‌معنای ممنوعیت یا محدودیت به‌کارگیری ارز دیجیتال در توسعه داخلی نیست»

در‌همین‌ راستا مجید افرا -مدیرعامل یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک- اقدام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را آینده‌نگرانه توصیف کرد و افزود: «تلاش برای استفاده از ارزهای دیجیتال؛ تحولی مثبت در کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ رقم خواهد زد،ارزهای دیجیتال قابلیت نظارتی بیشتری نسبت به مبادلاتی فعلی دارند؛ زیرا وقتی درباره ارز دیجیتال و بلاک‌چین‌ها صحبت می‌شود، این ارزها نهادهای نظارتی مستقیم و غیر‌مستقیم فراوانی دارند که شفافیت مالی در مراودات ایجاد می‌کنند»

فناوری بلاک چین یک پایگاه داده توزیع‌شده از اسناد یا دفترکل عمومی از همه تراکنش‌ها یا رویدادهای دیجیتال است که توسط اجزای تشکیل‌‌دهنده‌اش به‌شکل مشترک اجرا می‌شود؛ نفوذ‌ناپذیری آن در برابر هکرها از ویژگی‌هایی است‌ که سبب شده ارزهای دیجیتال برپایه این فناوری شکل بگیرند و رشد کنند.

افرا همچنین عنوان کرد: «استفاده از ارزهای دیجیتال شفافیت زیادی در مراحل مختلف انتقال پول ایجاد می‌کند و این فناوری به‌صورت کامل نشان می‌دهد که پول مذکور با چه ضریبی، چه ساختاری و چه فرایندی منتقل شده است و هیچ‌چیز آن پوشیده نخواهد ماند».

این فعال درگاه‌های پرداخت الکترونیک، ضمن حمایت از اقدام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایجاد ارز دیجیتال گفت: «ارزهای دیجیتال علاوه‌بر شفافیتی که به‌همراه دارند، تسهیل‌گر مبارزه با پولشویی و سایت‌های فعال در کارهای خلاف هستند».

یک صاحب‌نظر در‌حوزه ارزهای دیجیتال ضمن حمایت از توجه مقام‌های دولتی به فناوری‌های جدید این امر را قدم مثبتی در فراگیرتر‌شدن آنها دانست. میرسهیل نیکزاد که در‌ زمینه امور ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین تخصص دارد؛ تلاش برای استفاده از ارزهای دیجیتال را برای همه بخش‌های کشور مفید دانست و گفت: «ارزهای دیجیتال، فرصت‌های بسیارخوبی برای همه بخش‌های خصوصی و دولتی‌ست که بازی برد/برد را رقم خواهد زد، رفتن به‌سمت ارزهای دیجیتال یک ضرورت است که چنانچه به آن بی‌توجهی شود، اجبار ما را به‌آن‌سمت خواهد کشاند؛ زیرا اکنون مردم به این فناوری فکر می‌کنند و برخی نیز به آن متمایل شده‌اند»

وی در ادامه صحبت خود در خصوص ممنوعیت اعلام شده از سوی بانک مرکزی نیز عنوان کرد:  «ممنوعیت مذکور اگر رسمی هم باشد، کل فعالیت‌‌های این بخش را شامل نمی‌شود؛ بلکه قصد بانک مرکزی ممنوع‌کردن فعالیت بانک‌ها در‌این‌باره است».

این فعال حوزه بیت کوین و بلاک‌چین تأکید کرد: «ارزهای دیجیتال فرصت بسیار‌خوبی برای کشور است که باید با برنامه‌ریزی از‌این‌فرصت نهایت استفاده را داشت».

غلامعلی کامیاب،در مقام مشاور رئیس‌کل بانک مرکزی‌ دی‌ماه پارسال در گفت‌و‌گویی درباره ارزهای دیجیتال و رشد آن در سال‌های اخیر عنوان کرده بود: «ارزهای دیجیتال که یکی‌از معروف‌ترین و مقبول‌ترین آنها بیت کوین است، در یک‌سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و حتی گردش مالی آن در یک‌روز گاهی به میلیاردها دلار نیز می‌رسد»

وی ابعاد ارزهای دیجیتال را «ناشناخته» توصیف کرد و گفت: «مشکل اینجاست که معلوم نیست پشت‌سر آن، چه نهاد یا سازمانی قرار دارد؛ این ابهام بزرگ مورد‌توجه سازمان‌های بزرگ بین‌المللی از‌جمله صندوق بین‌المللی پول(IMF) نیز قرار گرفته و به بانک‌های مرکزی کشورها توصیه کرده که مراقبت و پایش لازم را درباره ارزهای دیجیتال داشته باشند»

عضو پیشین هیئت عامل بانک مرکزی تأکید کرد:«با وجود توسعه ارزهای دیجیتال در دنیا، هنوز هیچ اجماع خاصی درباره آنها به‌وجود نیامده است؛ اغلب کشورها یا آن‌را رد کرده‌اند یا در‌حال بررسی آن هستند»

کامیاب با‌بیان‌ این نکته که در برخی کشورها مقرراتی برای معامله با ارزهای دیجیتال وضع شده است، گفت: «ارزهای دیجیتال دارای ابهامات و نوسان‌های بسیاری هستند؛یعنی در‌عین‌حال‌ که رشد بالایی را در سال‌های اخیر داشته اما افت ارزش آن نیز قابل‌توجه بوده است»

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز نظرها درباره ارز دیجیتال را متنوع خواند و گفت: «عده‌ای منکر استفاده از ارزهای دیجیتال هستند؛ در‌عین‌حال عده‌ای نیز بر توسعه آن تأکید دارند»

محمدباقر اثنی‌عشری افزود: «عده‌ای نیز تلاش می‌کنند نسبت به طراحی مدل بومی آن اقدام کنند»

وی ادامه داد: «تلاش آنانی‌که طراحی ارز دیجیتال بومی را دنبال می‌کنند، به‌بار نشسته است و احتمال دارد در نمایشگاه الکامپ که مردادماه امسال برگزار می‌شود، ارز دیجیتال بومی رونمایی شود»

 

منبع: سایه نیوز

تاريخ تنظيم: سه شنبه 5 تیر ماه 1397

دیدگاه ها

در اين بخش نظری ثبت نشده است.

دیدگاه خود را بنویسید

  • matica
  • wincor
  • hcc
  • nisca
  • hiti
  • compuprint
  • epson
  • olliveti
  • brother
  • samsung
  • tallygenicom
  • hp

این شرکت ، تنها نماینده انحصاری کارت پرینتر hiti (هایتی) میباشد و علائم تجاری دیگر شرکت ها،صرفا جهت نمایش موجودی شرکت از قطعات و موادمصرفی برندهای نشان داده شده میباشد.

ماشین های اداری دانش رایانه ایرانیان|قطعات پرینتر|کارت پرینتر|

logo-samandehi