021-88310051
سبد خرید
جستجو

» مطالب آموزشی » مقالات بانکداری » دستگاه VTM چیست؟

بانک‌ها همیشه در جهت کاستن هزینه‌های نگهداری و بهینه‌سازی خدمات خود گام برداشته‌اند. همچنین آنها همیشه به دنبال تغییر نحوه ارائه سرویس‌های خود از فرم کارمند‌محور به مشتری‌محوری و مشتری‌گرایی بوده‌اند. گرچه هنوز مراجعه حضوری به شعب بانکی جهت انجام امور بانکی از جمله افتتاح حساب، خرید محصولات مالی و یا درخواست گشایش اعتبارات، متداول است. در چنین شرایطی همیشه جای یک دستگاه VTM خالیست.

تعداد بازدید 46155

چند سالی بیشتر از ورود دستگاه Video Teller Machine  یا به عبارتی VTM به بازارهای جهانی نمی‌گذرد. پیشرفت تکنولوژی در ویدئوکنفرانس کردن اطلاعات، به سهولت استفاده از این دستگاه‌ها کمک شایانی کرده است. یک دستگاه VTM نه تنها تمام مزایای یک دستگاه خودپرداز را داراست، بلکه امکان گفتگوی آنلاین و زنده را با کارمند بانک میسر می‌سازد.

این دستگاه امکانات یک شعبه بانکی، مراکز تماس، موبایل‌بانک و اینترنت‌بانک را در هم می‌آمیزد، تا یک کانال جدید را به سوی مشتریان باز کند. دستگاه‌های VTM می‌توانند سطح وسیعی از خدمات را به مشتریان حقیقی و حقوقی بانک‌ها ارائه دهند. این دستگاه‌ها در مقایسه با شعب، هزینه‌های ثابت و عملیاتی کمتری را به بانک‌ها و موسسات مالی تحمیل می‌کنند.

استفاده از فرآیندهای بیومتریک و رویت همزمان(Real-Time Visual) اسناد توسط نماینده مستقر در بانک، کمک بزرگی به جلوگیری از استفاده غیرقانونی و جعل هویت افراد می‌نماید و ضبط آنلاین تصاویر ویدیویی، امنیت این دستگاه‌ها را مضاعف می‌کند.

در مارس ۲۰۰۹، در مترو دیترویت آمریکا، اولین ویدئوبانک بر مبنای استفاده از پی‌تی‌ام راه‌اندازی شد. شرکت پیشرو در ساخت نرم‌افزارهای دستگاه خودپرداز تعاملی، یک شرکت آمریکایی مستقر در ایالت یوتا با نام یوجینیس است، که هم‌اکنون در مالکیت شرکت بزرگ NCR است. در هندوستان بانک اینداس ایند(IndusInd) سرویس بانک‌داری ویدئویی خود را با نام «شعبه ویدئو» در ژوئن ۲۰۱۴ راه‌اندازی نمود.

بانک ترکیه‌ای Kuveyt Turk Participation اولین شعبه مجهز به VTM، با همکاری شرکت GRG در سال ۲۰۱۳ افتتاح گردید و تا سال ۲۰۱۴ شعبه‌های فعال خود را به ۵۰ عدد افزایش داد.  موارد لازم برای تعبیه این دستگاه‌ها شامل مکانی برای صف انتظار، همراه با یک گارد امنیتیست. دستگاه VTM در یک محفظه جداگانه، جهت حفظ حریم خصوصی افراد، قرار می‌گیرد.

 

VTM شامل یک صفحه کلید تاچ جهت ورود اطلاعات، یک صفحه نمایش جدا جهت ویدیو-کنفرانس و یک اسکنر جهت اسکن فرم‌های شناسایی و اظهار شخص می‌باشد. مشتریان می‌توانند پول به حساب واریز کرده و یا از حساب برداشت نمایند. افتتاح حساب‌های مختلف را انجام داده و سوالات مربوط به وام بانکی یا سایر تراکنش‌های مالی خود را از نماینده بانک سوال نمایند. به گفته «مصطفی درسی»، مدیر توسعه بازاریابی بانک کویت ترکیه، مزیت رقابتی و نفوذ در بازار این دستگاه‌ها به دلیل هزینه پایین آنها نسبت به راه‌اندازی شعب است و مشتریان به صورت ۲۴ ساعته طی هفت روز هفته، می‌توانند نسبت به خرید و فروش کالاهای مورد نیاز خود مبادرت ورزند.

China Guangfa Bank یکی از بانک‌های سهامی با هدف تجاری در چین است، که دارای شعب فعال در ۶۱ شهر در سرتاسر کشور چین است. در پایان سال ۲۰۱۲، این بانک با دارایی ۱۹۲ میلیارد دلار آمریکا، ۲۰ میلیون کارت اعتباری صادر کرده بود. با داشتن تنها ۶۳۰ شعبه، این بانک به دنبال یک راه‌حل جدید برای مقابله با رقبای خود می‌گشت. VTM  ساخت شرکت GRG، راه‌حلی برای این بانک بود. در جولای سال ۲۰۱۲، این بانک اولین VTM را در کشور چین معرفی نمود. با همکاری شرکت GRG، این آمار تا فوریه سال ۲۰۱۴ به تعداد ۱۲۸ دستگاه افزایش پیدا کرده است. با استفاده از این امکان، بانک‌های کوچک و متوسط به سرعت توانستند با بانک‌های بزرگ و سطح کلان به رقابت بپردازند. با نصب این دستگاه‌ها و ارائه خدمات شبانه‌روزی، مشتریان می‌توانند به راحتی بعد از ساعات اداری و در ایام تعطیل به انجام امور بانکی خود بپردازند.

افتتاح حساب محبوب‌ترین عملیات بانکی بین مشتریان به حساب می‌آید. مشتریان در مدت زمان کمتر از ۵ دقیقه می‌توانند به افتتاح حساب و اخذ کارت بانکی اقدام نمایند. این در صورتیست که این فرآیند در شعب به حداقل ۱۵ دقیقه زمان و ماندن در صف انتظار نیاز دارد.

دستگاه‌های VTM ساخت شرکت GRG در دو مدل ارائه می‌شوند که مدلی که برای بانک‌های خرد در نظر گرفته شده است به ارائه خدماتی از جمله: افتتاح حساب، صدور دفترچه حساب، دریافت و پرداخت وجه نقد، صدور انواع کارت‌های بانکی، خرید و فروش سهام، خرید و فروش ارز و تسهیلات بانکی می‌پردازد. همچنین در مدل‌های پیشرفته‌تر این دستگاه‌ها، کلیه خدمات بانکی ارائه می‌گردد. در حال حاضر این دستگاه‌ها به انجام حداقل ۷۰ تراکنش بانکی در روز می‌پردازند و با نصب این دستگاه‌ها در دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های مترو و مناطق مسکونی تحت عنوان شعب کوچک، تعداد تراکنش‌ها به ۵۰ عدد در روز می‌رسد.

در واقع VTMها نمی‌توانند جایگزین صددرصدی برای بانک‌ها باشند، اما مکانی برای دسترسی روزانه مشتریان بانکی به حساب می‌آیند و می‌توانند کاهنده حجم زیادی از فعالیت‌های کارمندان یک بانک باشند.

البته شرکت‌های دیگری هم در زمینه ساخت VTM فعال هستند، که در ادامه با نام‌های تجاریشان آشنا خواهید شد.

تاريخ تنظيم: دوشنبه 26 بهمن ماه 1394

دیدگاه ها

در اين بخش نظری ثبت نشده است.

دیدگاه خود را بنویسید

  • matica
  • wincor
  • hcc
  • nisca
  • hiti
  • compuprint
  • epson
  • olliveti
  • brother
  • samsung
  • tallygenicom
  • hp

این شرکت ، تنها نماینده انحصاری کارت پرینتر hiti (هایتی) میباشد و علائم تجاری دیگر شرکت ها،صرفا جهت نمایش موجودی شرکت از قطعات و موادمصرفی برندهای نشان داده شده میباشد.

ماشین های اداری دانش رایانه ایرانیان|قطعات پرینتر|کارت پرینتر|

logo-samandehi