آیا پودر پرینتر های لیزری سرطان زاست؟

چهارشنبه 9 اسفند ماه 1402

تونر پودریست که در پرینتر های لیزری و فتوکوپی به منظور چاپ متن و عکس بر روی کاغذ استفاده می شود. در طرح های اولیه, این پودر مخلوطی از کربن, اکسید آهن و قند بود که بعدها به منظور افزایش کیفیت و کارایی بیشتر به مخلوط ذرات کربن و پلیمر تغییر یافت تا به راحتی بعد از قرار گرفتن بر روی کاغذ به وسیله حرارت دستگاه ذوب و به درون آن فرو رود.
در دستگاه های اولیه, تونر های کم هزینه کربنی توسط کاربران عادی از بطری های بسته بندی به داخل دستگاه ریخته می شد, اما دستگاه های امروزی به وسیله یک کارتریج مهر و موم شده حاوی تونر و چند قطعه کاربردی دیگر تغذیه می شوند.
کارتریج های لیزری مدرن امروزی که در پرینتر و دستگاه های کپی رنگی استفاده می شوند بر اساس استاندارد رنگی CMYK شامل رنگ های فیروزه ای, بنفش, زرد و سیاه می شوند.
خواص پلیمر های مورد استفاده در پودر های لیزری اکثرا از موادی مانند styrene acrylate copolymer, polyester resin, styrene butadiene copolymer و مواد مشابه بوده, اما به طور کلی از تولید کننده به تولید کننده و حتی از دستگاه به دستگاه دیگر ممکن است کاملا متفاوت باشد. این تفاوت در اکثر فرمول های مورد استفاده معمولا نقطه ذوب و اندازه ذرات پودر را شامل می شود.
در ابتدا اندازه ذرات پودر به طور میانگین ۱۴ تا ۱۶ میکرومتر یا بیشتر بود که بعدها به منظور بهبود کیفیت تصاویر و متن ها کاهش یافت و به ۸ تا ۱۰ میکرومتر برای چاپ ۶۰۰ نقطه در اینچ بر روی کاغذ رسید. به طور کلی کیفیت چاپ بر روی کاغذ بدون در نظر گرفتن مشخصه های کاغذ رابطه مستقیم با اندازه پودر دارد.
به طور سنتی پودر از ترکیب عناصر خورد شده و ریز شده به وسیله دستگاه جت هوا به وجود می آید. این فرایند باعث ایجاد دانه های پودر با اندازه های متفاوت و اشکال غیر کروی می شود, اما به تازگی برای افزایش کیفیت پرینت بعضی از شرکت ها مواد تونر را از ذرات ملکولی در شرایط آزمایشگاهی رشد می دهند که نتیجه آن باعث ایجاد پودر یکنواخت, ریزتر و در موارد رنگی با دقت رنگ بیشتر شده است.
تونر را می توان با آب سرد از روی پوست یا لباس پاک کرد. آب گرم یا ولرم باعث شل شدن تونر شده و آن را در الیاف لباس یا ترک های پوست نفوذ می دهد. البته تونر جذب شده به پوست را می توان با استفاده از مواد شوینده قوی پاک کرد اما تونر جذب شده به الیاف لباس دیگر پاک شدنی نیست.
ذرات پودر با خاصیت الکترواستاتیک طراحی شده و می توانند هنگام برخورد با ذرات, اشیاء و یا لوله های انتقال جارو یا فاضلاب این خاصیت خود را تقویت کنند. به همین خاطر با وجود غیر منسجم بودن, جارو برقی های خانگی قدرت مکش آنها را درون خود نداشته و در صورت مکش احتمال تخلیه شارژ الکتریکی یکجا و ایجاد جرقه در داخل مخزن دستگاه بسیار زیاد است که در نهایت می تواند عامل آسیب به جارو برقی یا شروع یک آتش سوزی شود. بعضی از انواع پودر ها به خاطر دانه بندی بسیار ریز خود می توانند از کیسه و فیلتر جاروبرقی هم عبور کرده و بعد از عبور از موتور دوباره به فضای اتاق باز گردند.
برای حل این مشکلات می توان از نوع خاصی از جاروبرقی با لوله رسانا برای تخلیه امن انرژی الکتریکی ساکن در پودر و فیلتر موسوم به هپا  استفاده کرد.
به عنوان یک پودر مانند گرد و غبار می تواند در هوا معلق شود هر چند که گرد و غبار در مقایسه با اثرات زیستی تونر تقریبا بی اثر بوده و در صورت نفوذ به سیستم تنفسی تحرکاتی مانند آسم یا برانشیت را با خود به همراه خواهد داشت.
در دهه ۱۹۷۰ میلادی ماده شیمیایی به نام پیرول در صنایع شیمیایی ساخته شد که بحث های بسیاری در محافل زیست محیطی و پزشکی نسبت به اثرات سوء آن بر روی سلامتی به وجود آمد. در فرآیند ساخت این ماده یک آلاینده از کربن سیاه به دست می آمد که در ادامه در ساخت پودر سیاه از آن استفاده می شد. در نهایت فرآیند تولید برای از بین بردن پیرول از محصول نهایی تغییر داده می شد.
پژوهش های جدید نیز نشان می دهند که پرینتر های لیزری در هنگام کار از خود ذرات ریزی تولید کرده که ورود آن به ریه ها می تواند با بیماری های تنفسی همراه باشد و مطالعات منتشر نشده از دانشگاه روستک آلمان در همین راستا نشان می دهند که این ذرات می توانند مانند آزبست(پشم و شیشه) سرطان زا باشند.
گذر زمان نشان داده که تکنسین های زمینه پرینتر و کپی نیز که دائما با این پودر ها در ارتباط هستند با مشکلات تنفسی و ریوی روبرو خواهند شد.
امروزه تولید کنندگان زیادی این پود را به صورت عمده و در مقادیر زیاد تولید کرده و به صورت بسته بندی های ۱۰ کیلوگرمی فله ای به فروش می رسانند. این تونر بوسیله شرکت های به نام یا ناشناخته برای مصرف در کارتریج های نو یا شارژ مجدد و در نهایت رسیدن به دست مشتری استفاده می کنند.

شنبه 25 مرداد ماه 1393